el projecte

A Catalunya i més precisament a Barcelona hi ha una gran població d’origen divers, un marc que aporta una gran riquesa cultural i social a la societat però moltes vegades en un context de relacions de subordinació que relega les cultures minoritàries, especialment si són d’origen no occidentals, a la marginalitat. El procés d’adaptació a la cultura d’acollida a vegades s’entén i comporta processos d’aculturació i assimilació que no valoritzen la diversitat cultural mentres fomenten l’homogeneïtzació segons valors normatius propis de la cultura oficial del lloc de residencia1. Per a superar aquesta visió discriminatòria i jeràrquica de “integració” social i cultural és fonamental involucrar als nouvinguts en diversos processos de participació ciutadana per a que es tornin subjectes de drets socials a la vegada que protagonistes de transformació social. Segons Schnapper (Brey, 2009)2 hi ha que entendre el concepte de “integració” en relació a els diferents contextos nacionals a Europa ja que aquest evoluciona en paral·lel a els debats que es desenvolupen en l’`àmbit públic i polític en les diferents societats d’acollida. La crisis de l’ estat del benestar que ha caracteritzat les últimes dècades dels països occidentals, el declivi dels valors polítics comuns i de la participació democràtica i els efectes de la crisis econòmica a nivell global, afavoreixen els particularismes i la des-integració social i la desaparició d’ un escenari de participació política comú. Aquesta situació, tot i afectant a tota la societat, empeny encara més els immigrants cap a la marginalitat, no només econòmica sinó política, degut a la debilitació del vincle social i polític amb l’ Estat. Aquesta situació ha tornat a posar la qüestió de les desigualtats socieconòmiques i de la cohesió social al centre del debat relatiu a la immigració (Brey, 2009).

En aquest escenari sembla important respondre a aquests problemes abordant no tan sols les qüestions estructurals sinó sobretot involucrant als actors socials per a que puguin promoure la diversitat cultural com a valor social i polític a la vegada que reforçar els vincles comunitaris en el propi teixit social.

La participació dels actors passa per la possibilitat de parlar per ells mateixos i “representar-se”. En aquest sentit la comunicació i la creació artística juguen un paper fonamental en quant a vehicles i per a l’expressió i visibilització de la diversitat cultural a la vegada que un espai de crítica i de transformació social. Aquest marc de construcció de la diversitat cultural, entenem que és un procés dinàmic, en constant evolució, on les persones aprenen i des-aprenen, es sincretitzen i es reinventen en una negociació constant dels individus amb les necessitats d’ adaptació advertides en els contextos transnacionals en els quals viuen. Cada persona és creadora i portadora al matei temps de cultura.

En aquest sentit veiem com el discurs oficial i mediàtic relatiu a la “identitat cultural” correspon més a una construcció social que defineix l’ “altre” des de fora segons uns estereotips culturals que no a la percepció que els actors tenen de la seva pròpia realitat.

Aquest projecte que es presenta és la continuïtat d’un taller de vídeo participatiu realitzat a santa Coloma de Gramanet (setembre – novembre 2009) amb15 joves immigrants que provenen de varis països en el marc d’un projecte europeu anomenat “Second Generation. Europe for all?” impulsat per l’Associació Nexes a Catalunya amb la col·laboració de l’Associació Alia – col·lectiu Circes en la impartició del Taller. Durant aquest taller de vídeo es va realitzar un Curt Documental ” Sota el mateix cel” en el qual es narren tres histories dels participants a partir de la seva experiència d’immigració3. (www.vimeo.com/7850491). En el marc d’aquest projecte varem comprovar com a través de pràctiques creatives (des del joc, passant per la idea, fins arribar a la formalització d’un producte artístic), que els joves immigrants que composaven el grup – procedents de diferents països i emigrats per diferents motius – van poder expressar i donar forma a la complexitat de les seves experiències vitals que van trencar amb els estereotips associats al seu grup d’origen. Els emigrants, i sobretot els joves, creixen en famílies i/o comunitats multiculturals on aprenen a sincretitzar elements culturals i les expectatives del seu entorn d’origen així com dels valors i expectatives pròpies que aquest es va construint en el nou context.

En aquest sentit aquests joves són portadors d’una complexitat cultural peculiar a nivell de llenguatges, gestos, experiències i sensibilitat que – en la línia de les corrents de pedagogia crítica popular, activa i participativa desenvolupada en aquest últim segle (de F. Ferrer Guardia, a P. Freire, fins a M. Mata) – ens interessa valoritzar com a motor i fonts principals del procés comunicatiu i creatiu.

Com a resultat d’aquesta primera fase, els i les joves van expressar el seu desig de fer una ficció a partir de la seva experiència vital per “tornar” la imatge que té d’ells la societat d’acollida, la societat d’origen i la imatge que ells mateixos tenen com a immigrants. Sovint aquesta imatge els mostra com “els pobres que venen a Catalunya per treballar ” o “els que venen a robar els treballs” tot això en el millor dels casos. La construcció d’una ficció emergeix com un element clau per a qüestionar tots aquest imaginaris per tal de ressignificar-los i retornar-los a la societat, en un llenguatge com l’audiovisual que pot arribar a molts públics diferents creuant moltes barreres culturals i socials.

Ja en els any cinquantes el “cinema trobada” de l’antropòleg i exponent de la nouvelle vague Jean Rouch va ser paradigmàtic en identificar la necessitat de la ficció per a poder arribar a la intimitat dels personatges, a les seves motivacions profundes i als seus somnis. A nivell metodològic, trencar les barreres entre realitzadors, actors i guionistes i el·laborar un vídeo de ficció, permet als participants de treballar amb el seu bagatge cultural e imaginari experimentant la possibilitat de de-construir els estereotips als que es veuen sotmesos en l’espai públic, re-interpretarlos en clau irònica i provocadora,així com projectar els seus desitjos i visions de futur.

El projecte que aquí presentem també proposa utilitzar les noves tecnologies (creació audiovisual i web 2.0) com a tècniques i entorns de relació properes als joves per a facilitar i estimular el seu treball expressiu i de creació. Tanmateix, a nivell de contingut, el projecte es planteja una metodologia participativa que, parteix de valoritzar elements propis de la experiència, memòria e imaginaris dels participants, passant del relat documental a un relat de ficció com a tècnica de creació de pensament barrejant diferents llenguatges expressius i creatius (veure més en detall apartat de metodologies).

Els medis de comunicació, el cinema i el llenguatge audiovisual sovint representen formes hegemòniques culturals que no permeten realment el diàleg intercultural ni la “mestització” dels llenguatges i formes expressives que són tan essencials a l’ experimentació i creació artística més crítica i socialment compromesa4. En aquest sentit, ens proposem treballar amb les subjectivitats i la complexitat de codis i sensibilitats culturals dels joves immigrants com a motor de innovació i qüestionament de la homogeneïtzació pròpia dels codis de representació occidentals i d’aquesta manera contribuir a la renovació de les mirades i formes de fer en l’àmbit de la creació artística i audiovisual contemporànies.

D’altra banda l’evolució de les noves Tecnologies i en particular la web 2.0, fan també que es generin noves formes de narrar i ens dotin d’eines interactives i col·laboratives molt útils per a la construcció de relats i històries i arribar a moltes més persones a través de la comunicació en xarxa.

La nostra proposta pedagògica s’adapta perfectament a la multilinealitat i la interactivitat que permet el treball en l’entorn virtual i afavoreix la innovació en la creació artística gràcies a la convergència i retroalimentació entre el treball d’escriptura creativa i les pràctiques col·laboratives e interactives de la Web 2.0.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s